2-årig STX

På denne side kan du læse om den 2-årige STX på Aalborg City Gymnasium. Du kan også se en film om den 2 årige STX.

Jamen hvorfor pokker kan jeg spare et helt år?
Det kan du, fordi vi på Aalborg City Gymnasium kun har boglige fag og ikke starter uddannelsen med et grundforløb, som man gør på den 3-årige studentereksamen. Det betyder, at du ikke skal bruge timer på eksempelvis billedkunst eller musik, i stedet har vi fyldt skemaet med alle de fag, som du har brug for, for at komme ind på din drømmeuddannelse. Er du nysgerrig på hvilke fag, som vi tilbyder, så klik her.

Blod, sved og tårer!
Man kommer ikke sovende til en studentereksamen på kun to år, derfor kræver det af dig, at du er topmotiveret, er ansvarsbevidst samt selvstændig, og at du har en hel rygsæk af gå-på-mod, for at du kan gennemføre. Du behøver ikke at være den bedste i din klasse, men du skal have lyst til at lære. Til gengæld garanterer vi, at du møder en institution, hvor alle oser af engagement og motivation. Du vil opleve at gå i en klasse, hvor alle er ligeså topmotiverede som dig, hvilket giver en helt særlig ånd, som både bidrager til gode resultater og giver venskaber for livet. Gennem dit forløb vil du få støtte fra både studievejledere, lærere og gennem vores lektiecaféer.

Netop fordi en 2-årig studentereksamen kræver et højt motivationsniveau og en stor portion selvstændighed er det ikke alle, som kan få lov at gå her. Kravene til at komme gennem nåleøjet til en uddannelse proppet med uvurderlig læring, erfaring og mindeværdige oplevelser kan du læse meget mere under vores optagelseskrav.

Er du nysgerrig på at vide mere, er du altid velkommen til at kontakte studievejledningen på tlf. 96 31 22 23 eller sende en e-mail på studievejledningen@aacg.dk.

Du har også mulighed for at booke en tid til en samtale hos en studievejleder her.

Hverdagen på Aalborg City Gymnasium
Når du tager en 2-årig STX på Aalborg City Gymnasium, får du cirka 35 ugentlige lektioner samt hjemmearbejde. Undrer du dig over, hvordan dagligdagen helt konkret ser ud, så kan du her finde et eksempel på et skoleskema.

Lyder den 2-årige STX som en lidt for stor mundfuld, så tilbyder vi hos Aalborg City Gymnasium også enkeltfag med muligheder for at sammenstykke en hel hf.

Jens:

Den 2-årige STX er klart den hårdeste skolebænk, jeg har siddet på. Men jeg lærte også at tage uddannelse seriøst. Jeg lærte, at uddannelse ikke er noget, man kommer sovende til. En uvurderlig lærdom, som jeg tog med på universitetet.