Fag og opbygning

Drømmer du om at tage en hel gymnasial eksamen i dit helt eget tempo? Så er en hel HF sammenstykket gennem HF-enkeltfag måske noget for dig. Ved at tage en gymnasial eksamen på den måde, kan du bruge nøjagtig lige så lang tid på at tage den, som du har behov for. Her har du fuld frihed til at sammensætte dit eget uddannelsesforløb.

På en HF er der en række obligatoriske fag, som du kan se nedenfor:

Fag Niveau
Dansk A
Engelsk B
Matematik C
Biologi C
Geografi C
Kemi C
Historie B
Samfundsfag C
Religion C
Idræt eller kreativt fag C

Derudover skal du vælge et bestemt antal valgfag og valgfagskombinationer. Det kan f.eks. være matematik c-b, samfundsfag c-b og psykologi 0-b.

Du kan se en liste her over de fag, som vi udbyder på Aalborg City Gymnasium.

Du skal desuden skrive et Eksamensprojekt (EP) og en Større skriftlig opgave (SSO) på din HF, hvor du får mulighed for at dykke ned i emner, som har din interesse.

Med en hel HF har du adgang til alle de korte og mellemlange videregående uddannelser. Du kan bl.a. søge om optagelse på lærer-, diplomingeniør- eller finansøkonomuddannelsen.

Hvis du gerne vil blive klar til en universitetsuddannelse, er det også en mulighed med HF-enkeltfag. Det kræver, at du læser et ekstra fag på A-niveau og et ekstra fag på B-niveau. Det kan du enten gøre undervejs i uddannelsen, eller efter du er blevet student.

Et skema for en elev, der læser en hel HF på 3 år, kan se sådan ud: Se skemaeksempel.