Enkeltfag – læs lige præcis de fag, som du har lyst til.

Måske drømmer du om at få en adgangsbillet til dit drømmestudie eller blot blive klogere på bestemte fag. Er det tilfældet, så er enkeltfag formentlig lige noget for dig. Med enkeltfag har du mulighed for at fravælge at tage en hel studentereksamen og i stedet kun dygtiggøre dig i de fag, som er adgangsgivende for netop den uddannelse, som du ønsker at blive optaget på. Det kan også ske, at du allerede har taget en studentereksamen, men mangler et eller flere fag for at blive optaget på din drømmeuddannelse eller måske ønsker du at tage en hel gymnasial eksamen i dit helt eget tempo.

Det lyder som noget for mig – men hvordan fungerer det?
Som ordet antyder, betyder enkeltfag, at du kun behøver at læse ét fag. Det betyder, at hvis du drømmer om at læse et studie, hvor eksempelvis kemi er adgangsgivende, men det er et fag, som du ikke fik gennem din gymnasiale eksamen, så kan du læse det som enkeltfag og derved opfylde adgangskravene på nøjagtig samme vis, som hvis du havde læst det gennem din studenter- eller hf-eksamen. Hvis du allerede har en studentereksamen, bør du søge optagelse via GSK.

Synes du, at den 2-årige STX er en lidt stor mundfuld, eller ønsker du at tage en hel gymnasial eksamen ved siden af dit fuldtidsarbejde, kan du også få en hel gymnasial eksamen ved at læse enkeltfag. Ved at tage en gymnasial eksamen på denne måde kan du bruge nøjagtig lige så lang tid på at tage den, som du har brug for. Det kan du, fordi du kan nøjes med blot at læse ét fag af gangen, men du har også mulighed for at læse flere fag samtidig. Vil du gerne have en hel gymnasial eksamen hurtigt, kan vores 2-årige STX også være en mulighed.

En bred vifte af fag
For os på Aalborg City Gymnasium er det vigtigt for os at hjælpe flest muligt ind på netop den uddannelse, som de drømmer om. Derfor tilbyder vi en lang række af enkeltfag på mange forskellige niveauer, og vi har derfor noget for enhver smag. Derudover lover vi, at du vil opleve en undervisning, hvor du vil møde meget engagerede undervisere, som alle bidrager med en utrolig høj faglighed. Du kan her finde en detaljeret liste over, hvilke fag vi tilbyder.

Enkeltfag – lige når du har tid
HF-enkeltfag byder på en bred skare af personer med vidt forskellige forudsætninger for at læse enkeltfag. Der er dem, som blot mangler et enkelt fag og gerne vil tage det i et sabbatår, mens de arbejder. Andre har måske en anden uddannelse og er i arbejde med denne men ønsker at tage en fuld gymnasial eksamen ved siden at jobbet, og andre igen vil blot gerne lære spansk. Fordi der er mange forskellige grunde til at læse enkeltfag, tilbyder vi undervisning formiddag, middag og aften. Flere hold er desuden suppleret af alternativt tilrettelagt it-undervisning, hvor du arbejder hjemmefra. Som udgangspunkt tager det et år at læse et fag, men i mange tilfælde tilbyder vi, at det kan gøres på et halvt år, og du kan altid læse flere fag samtidig. Du kan her læse mere om de forskellige hold-typer.

Hvad er kravene for at læse enkeltfag?
Enkeltfag er for alle, både dem som skal bruge fagene til videregående uddannelse og dem som blot ønsker at lære noget nyt. Du kan lige her læse det med småt om optagelseskravene

Kan man få SU til enkeltfag?
Ja, man kan få SU til enkeltfag, hvis man har mindst 23 lektioner om ugen og enkeltfagsforløbet varer mindst 3 måneder. Det er dog tilstrækkeligt med 17 timer, hvis man har børn under 7 år.
Hvis du tidligere har bestået en hf- eller studentereksamen, kan du ikke få SU til enkeltfag. Så skal du i stedet søge optagelse via GSK.

.